dovolenka - od slova dovoliť si

-dovoľujem si dlhýý blog cestovateľsko-obrázkový

Cieľ našej cesty bol ostrov Lefkas v Grécku, konkrétne mesto Vassiliki.

Do mestečka Vasiliki sa dostanete z letiska v Preveze dopravnýmprostriedkom, ktorý vám najviac vyhovuje, my sme si zaobstarali cez cestovkuminivan. Trvalo nám to takú hodinu a pol. Cesta bola kľukatá, ale na tejtotrase ešte celkom normálna, v porovnaní s ďalšími cestami, ktoré smena Lefkade absolvovali. Okolité mestečká vyzerali zaujímavo – také mini mesto,do ktorého jeho obyvatelia „natlačili“ všetko potrebné – obchody s potravinami,zeleninou, ovocím, lekáreň, autoservis... a samozrejme všade stánky sosuvenírmi. Taký malý chaos sem-tam, ktorý sa vykompenzoval výhľadom na more,obkolesené horami.

Vasiliki je miesto dokonale vhodné na windsurfing, cez deň tu pofukujevietor a nemáte problém so zapožičaním surfu. Za týždňové požičanie zaplatítecca 130 Euro, za hodinový kurz cca 30 Euro. Nemusíte sa báť, že by ste sautopili. Voda začína byť hlboká po asi 100 metroch od pláže. (môj odhad) My sme bývali v hotelipriamo na pláži Ponti a z balkóna z izby sme videli rovno napláž a okolité kopce.

Stravovanie sme si zabezpečovali sami, spočívalo v raňajkách na balkóne,vynechaní obeda a veľkej večeri v „meste“. Gréci vám vždy na stôl dajúobrovskú „servítku“, ktorá ho celý pokrýva a je na nej mapa Lefkády a pred každým jedlom prinesúpredjedlo – chlieb a maslo, ale nie je to vždy pozornosť podniku, ako smesi na začiatku stravovania mysleli. Zaúčtujú vám to. Bez upozornenia, bezopýtania, či máte vôbec o chlieb záujem.

Jedlo je vynikajúce. Až na výnimku fast foodu. Tu mi nechutil dokonca anišalát. Jedálne lístky majú písané v angličtine a niekde dokonca aj v češtine.Ochutnala som kalamáre, oktopusa, mečúňa, rybu ktorá sa po anglicky volá seabass, plnené viničové listy a už ani neviem čo ešte. Nečakala som, že mito tak zachutí. Keď si objednávate jedlo, dajú vám k nemu aj prílohu –hranolky, niekedy ryžu. Grécky šalát tu stojí cca 5,50 Euro, káva okolo 2 Euro,Mojito 7 Euro.. Je tu celkom draho, napríklad žuvačky, ktoré u nás stojaokolo 15 Sk tam mali za 2,10 Euro.

Gréci na mňa vôbec nezapôsobili. Možno to bolo smolou, možno je to fakt,ale môj (resp. náš) dojem je, že sú zdierači. Tvária sa na vás milo, iba keďkupujete a platíte. Príklad: Môj drahými kúpil náušnice. Dosť predražené.. Prišla som domov a keď som ichvybrala z krabičky, časť z jednej odpadla. Na druhý deň som šla doobchodu, kde sme ich kúpili. Vybrala som tam ďalší šperk a pri platení somsa pýtala predavača, ktorý vyzeral naozaj milo, či by mi s tým vedelpomôcť. Vraj nie, to sa nedá (ani to neskúsil), ani mi ju nemohol vymeniť, aninapriek tomu, že tam podobných náušníc mal kopec a tak či tak by na tomzarobil.. Ďalší príklad reštaurácia, kde v jedálnom lístku je jedlo za 12Euro, ale naúčtujú vám 14, a to tiež milá pani, ktorá sa vám celý časprihovára, usmieva sa na vás.. Nehovoriac o neochote dohodnúť sa na nižšejcene zapožičania auta. To zas bola pani, ktorá vyzerala celkom milo, ale len dodoby, keď sme sa snažili zjednať nižšiu cenu, nakoľko sme jej auto vrátili s o polovicuplnšou nádržou, než s akou sme si ho požičali. Na letisku za Nestea, 0.5 ldáte 3.50 Euro...

Cesty sú tu veľmi kľukaté a miestami tak úzke, že so stiahnutou riťkoudúfate, že sa oproti nevyrúti neskúsený vodič. Najhoršie je to v zákrutách.Takže ak pôjdete niekedy do Lefkasu, požičajte si staršie auto, čím menšie, týmlepšie. Políciu sme stretli iba dvakrát, z toho raz ju predbiehalo auto cezdvojitú plnú čiaru a ani sa neobťažovali vodičovi dohovoriť. Nehody smenaštastie nestretli. Stretli sme však rodinku sviniek prechádzajúcu cez cestu,ako aj somárika pasúceho sa s veľmi ťažkým nákladom pri dome.

Pláže... Krásne. Z každej vidíte skaly, špinavú pláž sme tu nevideliani jednu. A ani raz sme nemali problém s miestom na ležanie.

Porto Katsiki: vraj 8 najkrajšia pláž na svete. Ani sa nečudujem. Bolanaozaj nádherná. Časť z nej bola skrytá pod skalami, takže o tieň smenemali starosť. Na pláž sa ide párschodmi, vďaka čomu môžete vidieť pláž v celej jej kráse.

Egremni: Tiež pekná, veľmi podobná PortuKatsiki, ale dlhšia, s väčším počtom schodov ( niekde píšu 300, inde350..). Miestami som sa bála, že sa pod nami zlomia. Keď sme tam boli, akurátbol príliv. Krásny.

Agiofili: pekná malá pláž, na ktorú sa dostanete vodným taxíkom za 5 Euro.Nie je tam však žiaden bar a po pár jazdách taxíkom nás tam bolo už celkomdosť. Bola to prvá a jediná pláž, na ktorej sme videli ženy horebez :-)

Pláž v Lefkáde: Neviem, ako sa táto volá, ale mne sapáčila asi najviac. Hneď po Porto Katsiki. Dostali sme sa sem uplnou náhodou, keď sme prešli odbočku na inú pláž, ktorú sme hľadali. Nedalosa tam kúpať pre silný vietor a veľké vlny, ale prechádzka to bolanádherná, za pravého šumu mora. Romantika.. Boli tam desiatky kite-surferov, naktorých bol príjemný pohľad. Až ma to lákalo vyskúšať si tento šport.

Mestá: Nidri: Mesto, kde boloasi najviac stánkov so suvenírmi, obchodov, reštaurácií, lodí a hlavne áuta skútrov. Pekné mesto, keď si odmyslím tie autá. V tej časti,v ktorej sme boli my, som nevidela pláž, v ktorej by sa niekto kúpal. Veľmi pekné boli tiež kopce, ktoré bolo všadevidieť.

Lefkas: také klasické väčšie mesto. „Normálne mesto“,v porovnaní napríklad s Nidri, kde všetko-obchody, služby.. boli dosťnatlačené Menej ľudí, menej mačkaníc, menej stánkov so suvenírmi. Asi nie jestrediskom cestovného ruchu, aspoň tá časť, v ktorej sme boli. Ale páčilosa mi.

Teplota po celý čas bola výborná letná, 35 stupňov určite. Možností nazábavu dosť (pokiaľ sa nezraníte pádom na motorke – zainteresovaní vedia J ). Vrátila by somsa sem.

Na záver zmienka o letisku v Preveze: Maličké, prázdne, personál by sa dalspočítať na jednej a pol ruke, ráno o 9.00 sme museli čakať, kým nám ho niekto otvorí, na informačnej tabuli napíšu, že letia doBratislavy (nie do Košíc, ako bolo naplánované) a vy len tŕpnetes dúfaním, že sa pomýlili oni a nie vy :-) A odfotiť si lietadlo? Nemožné.. :-)

Kristina Neuszerova

Som Kristina. Tesi ma. Mozte mi kludne tykat. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené